Egészség2026. november 1. 02:03

Fordítás – eredeti: New Scientist

Amoxicillin a férfi ondójában: anafilaxiás sokk egy nő esetében

Egy londoni esetleírás szerint az antibiotikum ondón keresztül is kiválthat súlyos allergiás reakciót, ezért az orvosok a tájékoztatók bővítését és az orvosképzés változtatását szorgalmazzák.

Kép: New Scientist

Egy nő életveszélyes allergiás reakciót szenvedett, miután párja, aki sinusfertőzés miatt amoxicillint szedett, óvszer nélkül közösült vele. A férfi hat órával a szexuális kapcsolat előtt vette be a gyógyszert, a nő pedig öt perccel az ejakuláció után tünetes lett. Az orvosa korábban megnyugtatta a férfit, hogy a partnere nem áll allergiás reakció veszélyének kitéve, pedig a nőnek korábban is voltak penicillin-allergiás reakciói.

A nő anafilaxiát kapott, saját EpiPennel adrenalint fecskendezett magának, majd a mentők további adrenalinkezelést adtak neki. Hat órával később engedték haza a kórházból. Egy évvel az eset után bőrteszt igazolta az amoxicillinre való allergiát, ezért a kutatók szerint az ondón keresztüli expozíció volt a legvalószínűbb kiváltó ok.

Hirdetés

A szakemberek szerint az amoxicillin tájékoztatójában is szerepelhetne ez a kockázat, hiszen a gyógyszer betegtájékoztatója már felsorol ritka mellékhatásokat is. A brit gyógyszerügyi hatósághoz benyújtották az eredményeket, amely dönt a tájékoztatók módosításáról. Más antibiotikumokra vonatkozóan a kutatók szerint jelenleg nincs elég bizonyíték.

Fordítás · eredeti cím: Allergic reactions after sex should be listed as an antibiotic risk, experts say – New Scientist

Saját, tényszerű összefoglaló az eredeti cikk alapján (Fordítás – eredeti: New Scientist). A részletekért olvasd el az eredetit.

Hirdetés

További cikkek

Van egy fontos híred?

Küldd el a linkjét. Megnézzük az eredeti forrást, és szerkesztői ellenőrzés után döntünk róla.

Hírtippet küldök →

Kapcsolódjon a hírfolyamod

RSS- vagy API-forrással jelentkezhetsz tartalompartnernek. Forrásnévvel és eredeti linkkel.

Tartalompartner leszek →